Groninger Studenten Roeivereniging Aegir

Login leden

Coachinstructie

Op deze pagina krijg je als coach uitleg over hoe je de roeihaal het beste aan kunt leren aan de roeiers. Er zijn zes verschillende onderdelen. Het laatste onderdeel is de wedstrijdvoorbereiding. Ook als u nog niet alle stappen heeft gehad is het aan te raden hier tijdig mee te beginnen voor de wedstrijden om het wedstrijd gevoel alvast een beetje te ontwikkelen.

Training

  • Leg een nieuwe oefening uit
  • Geef het focuspunt  en het doel van de oefening aan
  • Geef persoonlijke en collectieve focuspunten tijdens een training (maximaal 2)

Uittik

Het is belangrijk dat de roeiers achterin samen los komen. Dit betekent tegelijk het blad uit het water halen en draaien. Dit is alleen op een goede manier te bereiken collectief goed aan de armen te hangen en niet de paal naar het lichaam trekken.

Focuspunt roeiers:

  • Buikspieren aanspannen
  • Niet te ver doorvallen achterin
  • Ontspannen armen 

Koppeling

Rug uitstellen en hangen aan de armen: 

Om de druk van het water vanuit de benen door te geven aan de rug en vervolgens aan de armen is het van belang dat deze overgang soepel verloopt:

  • Benen uittrappen
  • Schouders voor het bankje houden
  • Rug openen vanuit de heupen
  • Armen naar je toe laten komen
  • Tijdens de gehele haal buikspieren aangespannen houden  

Wat we vaak zien is dat roeiers bij het uittrappen de rug er al in gooien. Let hier goed op.

Ritme

Het ritme van het oprijden het maken van de haal heeft invloed op de snelheid van de boot. Zo moet er altijd rust in de haal zijn, ook als er op tempo 30 of 40 geroeid wordt. Rust betekent niet meteen langzaam.

  • Handen eerst over de knieën, dan pas oprijden
  • Rustig naar voren glijden, niet trekken aan het voetenboord 

Versnellen onderwater

De meeste snelheid wordt aan de boot mee gegeven vanuit de beentrap en rugzwaai.  

Oefeningen uittik

Oefeningen uittik jpg.jpg

Oefeningen koppeling

Oefeningen koppeling-1.jpg

Oefeningen ritme

Oefeningen ritme-1.jpg

Oefeningen versnellen onder water

Oefeningen versnellen onder water-1.jpg

Oefeningen voorin

Voorbereiding

Oefeningen voorin - voorbereiding-1.jpg

Plaatsbeweging

Oefeningen voorin - plaatsbeweging-1.jpg